A haldokló kisváros bevásárló üzletében, azért még nagy a forgalom. A bejárat mellett gyakorta ácsingóznak üzletkötők, akik különböző termékeket kínálnak kipróbálásra vásárlásra is.
Adott borongós napon is így történt, de jelen esetben csak kérdéseket igyekeztek feltenni a kis hölgyek, azoknak akik hajlandóak voltak egy percre megállni.
A legtöbb ember siet, és tudja, itt már valami eladásáról, vagy kéregetésről van szó, és ezért inkább meg sem állnak. Nos, napközben, aki arra jár vásárolni, vagy már nyugdíjas, vagy nincs munkája. A legideálisabb időpont! A nyugdíjas potenciális lehetőség, van havi jövedelme, ideje, és már biztosan küszködik valamilyen egészségügyi problémával. Esetenként a munkanélküli is, mert ha elég elkeseredett és fiatal, még be lehet szervezni üzletkötőnek.
Érkezéskor L.-t is megszólították, aki édesanyjával érkezett bevásárolni, de ő gyorsan leszerelték a kérdezőt, azzal, hogy sietnek. Amikor végeztek a bevásárlással, kifelé menet az ajtóban, újra hozzájuk lépett a kérdező. L. megsajnálta a kislányt, azt jutott eszébe, biztosan jutalékot kap, ha valaki válaszol, így jó szándékból úgy döntött, szakít rá két percet és válaszol a 3 kérdésre, hogy pl. milyen gyakran jár háziorvoshoz. A válaszok megadása után, a kis hölgy kérte a nevét és telefonszámát. L. egy pillanatra el is bizonytalanodott, hogy miért is kell a telefonszáma? A válasz az volt, ha kisorsolják, tudják értesíteni arról, hogy nyert.
Természetesen a telefon nem sokkal később érkezett is, hogy 10 ezer forint értékű konyhai eszköz a nyereménye, és egy 20 ezer forint értékű fényterápiás kezelés. Átvételi lehetőség kedden 10 órakor + cím, kolléga az ajtó előtt majd vár.
Érkezünk. Több idős ember már ott ücsörög sorban. L. megkérdezi, hogy ők is nyertesek? A válasz igen. L. következő kérdése meddig tart majd a termékbemutató? Erre igen kihangsúlyozott volt a reagálás, hogy ez nem termékbemutató, hanem egészségügyi tájékoztató! Arra a kérdésünkre mennyi ideig tart, azt mondták körülbelül 30-35 perc. A 30 percnek mondott tájékoztató közel 1 órásra sikeredett.
Az egészségügyi tájékoztató ideje alatt tettek fel olyan kérdést a jelenlévők közt, hogy pl. kinek van cukorbetegsége, mikor jelentkezett egy emberke, akkor tovább kérdezték, hogy gyógyszeres vagy inzulinos - mondjuk ha nem akar nem jelentkezik és nem válaszol, de volt olyan balek, hogy mondta. Nincs is abban semmi, de azért egy ismeretlen tömegben személyes egészségügyi dolgokban vájkálni.....kicsit merésznek találtam. Az előadó körbenézett, majd megállapította: sokan vagyunk hölgyek itt, beszéljünk az emlődaganatról... utána megkérdezte egyesével a férfiakat, hogy meg szokták e ők is vizsgálni a saját mellüket … Annál a résznél majd el röhögtem magam, mikor a 750 ezres készülék működését mutatták be, miképpen lehetséges 360 fokos szögben elfordítani a fejet, így ha pl. aranyere van valakinek, akkor nincs más dolga csupán két széket egymás mellé tenni egy kis hézaggal, majd pedig a hézagba a földre letenni a készüléket felfelé irányítva. A két szék közti lyuk fölé kell ülni, így a nyílt kezelendő felületet éri a sugár.
Az irodának nevezett helyiségeken véletlenül sem látszik semmilyen cégtábla, vagy elnevezés, csak az egyik ablakán egy kis diszkrét vörös kereszt matrica egy medical felirattal.
A szomszédos szépségszalon ajtajára már ki van függesztve, nyeremény ajándék átadás és fény terápia a szemben lévő üzletben.
Az egyik kis helyiségbe beterelgetik az embereket, ahol kis várakozás után érkezik az előadó. Betegségekről beszél - milyen találó, az idősek általában sok problémával küszködnek, vagy ha nem ők a közhelyes felsorolás között biztos van, aki családban ezzel azzal. A biológiai ismeretekből igen csak hiányos, de laikus számára elsőrangúnak történő előadás, ún tájékoztató lényege természetesen a cég termékeinek ismertetése potom pár száz ezerért.
Fél óra elteltével, mikor a vége felé közelít az előadás a másik irodából átvonul az ajtó elé pár fiatal, és aki megpattanni készül, azt finoman lekapcsolják és vissza terelgetik, nehogy a potenciális vásárló lelépjen. Roppant ügyes. A csúcs természetesen a 10 ezer forint értékű konyhai eszköz, melyről itt mellékelem a fotót:
Eme igen értékes konyhai eszköz szakszerű használata is természetesen bemutatásra kerül, megtudhatják a jelen lévők, hogy még sajt reszelésére is alkalmas!
A marketing csodálatos dolog, ha tisztességesen használják, azt hiszem én pont az ilyesmik miatt utálom. Miért nem lehet elmondani, hogy jöjjenek el a nevezett cég termékeinek bemutatójára, kapnak egy kis ajándékot? Mert senki nem menne el,vagy legalábbis nagyon kevesen. Valamit ki kell találni. Nem mondom roppant ötletes, de számomra gusztustalan eljárás, ha jóhiszemű nyugdíjasokból hülyét csinálnak.
Abban is biztos vagyok, hogy az ott lévő "dolgozó" fiatalok egyike sem csinálná ezt, ha lenne tisztességes munkája, de szerencsétlen pályakezdők próbálkoznak mindennel. Emlékszem én is pontosan ennél a cégnél kezdtem a pályafutásomat, 18 évvel ezelőtt sem volt könnyebb...